یادگارِعُمر
درباره وبلاگ


حافظ سخن بگوی که بر صفحۀ جهان ------- این نقش ماند از قلمت یادگارِ عُمر ---------- خوش آمدید --- علی
نويسندگان
چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:مشهد, :: :: نويسنده : علی

مشهد. [ م َ هَ ] (اِخ) نام شهری در ایران که به زمان قدیم آن را طوس میگفتند. چون مزار شریف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در آن شهر واقع است لهذا مشهد مقدس گویند.
شهر مشهد مرکز استان خراسان است و در جلگه ای بین دو رشته کوه بینالود و هزارمسجد واقع شده است. از سطح دریا١٠١٠ گز ارتفاع دارد. طول آن ٥٩ درجه و٣٥ دقیقه (نسبت به نصف النهار گرینویچ) و عرض آن ٣٦ درجه و١٦ دقیقه است. فاصلۀ مشهد از تهران به خط مستقیم ٧١٤ هزار گز و از راه شوسه ٩١٣ هزار گز است. جمعیت شهر مشهد مطابق سرشماری سال ١٣٤٥ بالغ بر٤١٠٠٠٠ تن میباشد که با محاسبۀ حومه و توابع آن ٧٠٠٠٠٠ تن میشود. شهرستان مشهد تا آغاز قرن سوم هجری اهمیتی نداشته و بجای شهر مشهد قریه ای وجود داشته بنام سناباد از توابع طوس، و طوس در آن موقع ناحیه ای بوده است مشتمل بر چندین آبادی از قبیل توران ، نوغان ، بروغن ، رادکان و سناباد که در سال ٢٠٢ ه . ق . حضرت رضا علیه السلام پس از شهادت به دست مأمون در آن محل مدفون گردید و بعد از آن تاریخ این محل بنام مشهد موسوم و به مرور زمان بر وسعت آن افزوده شد، بویژه در زمان پادشاهان صفوی ، مانند شاه طهماسب که همت به آبادی مشهد گماشت و عمارات و ابنیۀ آنجا رو به فزونی نهاد، و بالنتیجه باعث تنزل طوس گردید. و اهالی آن محل نیز به مشهد نقل مکان کرده بدین ترتیب صورت شهری به خود گرفت. شاهان دیگر صفوی هم مثل شاه عباس اول و ثانی و شاه سلطان حسین در ابنیۀ شریفۀ حضرت رضا علیه السلام اهتمام فراوانی نموده و بر وسعت آن افزودند. از بناهای مهم شهر مشهد، بارگاه قدس حضرت رضا علیه السلام میباشد که یکی از مهمترین بناهای عالم اسلامی است، و از لحاظ اهمیت مذهبی و توجه مردم ایران در قرون پیش پیوسته هنرمندان و صنعتگران آن زمان شاهکارهای مختلفی در آن بارگاه مقدس به یادگار گذاشته اند. حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام در وسط شهر واقع و مساحت داخلی حرم صد گز مربع و ارتفاع گنبد آن تقریبا ٤٥  گز است. در اطراف حرم بناها و شبستانهای زیبا ومتعددی موجود است و نیز اطراف این شبستانها بناهای دیگری مانند صحن عتیق در قسمت شمالی و صحن جدید در قسمت خاوری و موزه در قسمت جنوب خاوری و مسجد گوهرشاد در جنوب حرم برپا شده است. ساختمان قبۀ مطهر چهار مرتبه و به دست چهار بانی ساخته شده است. اولین بنا قبۀ هارونی است که به امر عبدالله مأمون بنا شده. این قبه پس از چندی خراب و دومرتبه به امر سلطان محمود پسر ناصرالدین سبکتکین بارگاهی ساخته شد، ولی این بنا هم بر اثر تجاوزات قبایل ویران گردید. در وهلۀ سوم سلطان سنجر سلجوقی به ساختن این بنا مبادرت نمود ولی طولی نکشید که بنای سوم هم در فتنۀ چنگیز و مغول ویران شد و بنای چهارم که اکنون هم برقرار است از سلطان الجایتو بهادرخان است. شاه طهماسب صفوی گنبد مطهر و منارۀ آن را با روپوش طلا تذهیب نمود. بعلاوه صحن عتیق از بناهای همین سلطان میباشد. شاه عباس و سایر سلاطین صفوی نیز در آبادی صحن عتیق و سایر بناهای آستانه به نوبۀ خود اقداماتی کرده اند و نادرشاه افشار نیز مناره ای شبیه به منارۀ شاه طهماسب در مقابل آن ساخت. صحن جدید به دستور فتحعلیشاه قاجار ساخته شده است. بطورکلی داخل حرم مطهر بنایی است به شکل مربع که طول و عرض آن ده گز و روی آن گنبد واقع شده که از خارج با طلا پوشیده شده و از داخل آئینه کاری است. دیوار حرم از کاشی هایی ساخته شده است که از لحاظ زیبایی و تناسب کم نظیر است و روی آن خطوطی برجسته ترسیم گردیده و برخی از خشتها نیز مسدس و سفید است که آیات قرآن و احادیث با خطوط طلا بر آنها نقش شده. در روی تمام دیوارها و اطراف صحن و مسجد گوهرشاد و گلدسته ها همه جا کاشی های ممتاز به کار رفته که بر رونق و زیبایی این بناهای تاریخی افزوده است.
دیگر از ساختمانهای مهم و مقدس مشهد، مسجد گوهرشاد است که یکی از مساجد معتبر اسلامی است. این مسجد در قسمت جنوبی بارگاه حضرت رضا علیه السلام و متصل به آن واقع شده است. بانی این مسجد بانو گوهرشادآغا همسر میرزا شاهرخ پسر تیمور گورکانی است. این مسجد در زیبائی و استحکام و ظرافت هنری به حد کمال میباشد بطوریکه نظیر آن کمتر دیده شده است. طول مسجد گوهرشاد ٨٥ گز و عرض آن ٤٨ گز است. ایوان جنوبی آن دارای گنبد بسیار عالی است که دو گلدستۀ بلند در طرفین ایوان بنا شده است. طول ایوان ٣٤ گز و عرض آن ١٢ گز و ارتفاع آن ٢٠ گز است. این ایوان دارای گنبدی است که ارتفاع آن ٤١ گز است.
بیشتر اهمیت شهر مشهد بواسطۀ موقعیت زیارتی آن است که دائماً گروه گروه مردم ایران و ممالک اسلامی برای زیارت به این شهر رو می آورند و از طرفی چون این شهر مرکز استان خراسان است دارای موقعیت سیاسی و بازرگانی و اقتصادی مهم میباشد. شهر مشهد، مرکز بازرگانی مشرق ایران و مخصوصاً قالیهای خراسان است و در آن اغلب محصولات و انواع میوه به فراوانی یافت میشود.
شهر مشهد دارای دو کارخانۀ به نسبت مهم است که یکی کارخانۀ قندآبکوه در سه هزارگزی شهر و دیگری کارخانۀ نخریسی و نساجی و کارخانۀ چرم سازی خسروی است. علاوه بر این کارخانه های دیگر نیز مانند کارخانه های برق و غیره در این شهر موجود است. (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج ٩).

... عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ :
قَالَ رَجُلٌ لِأَبِي جَعْفَرٍ (ع) :
إِنِّي ضَعِيفُ الْعَمَلِ قَلِيلُ الصِّيَامِ
وَ لَكِنِّي أَرْجُو أَنْ لَا آكُلَ إِلَّا حَلَالًا
قَالَ :
فَقَالَ لَهُ :
          "أَيُّ الِاجْتِهَادِ أَفْضَلُ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْج‏ٍ"

شنبه 24 اسفند 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

... عَنْ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ (ع) قَالَ :
كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع) ...
يَقُولُ :
       التَّفَكُّرُ حَيَاةُ قَلْبِ الْبَصِيرِ
       كَمَا يَمْشِي الْمَاشِي فِي الظُّلُمَاتِ بِالنُّورِ
       بِحُسْنِ التَّخَلُّصِ وَ
       قِلَّةِ التَّرَبُّص‏ِ


شنبه 24 اسفند 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

409 - وَ قَالَ (ع) :
                      الْـقَـلْــبُ مُـصْـحَـفُ الْـبَـصَــرِ


جمعه 23 اسفند 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

 

من از که باک دارم خاصه که یار با من
از سوزنی چه ترسم و آن ذوالفقار با من

کی خشک لب بمانم کان جو مرا ست جویان
کی غم خورد دل من و آن غمگسار با من

تلخی چرا کشم من، من غرق قند و حلوا
در من کجا رسد دی و آن نوبهار با من

از تب چرا خروشم عیسی طبیب هوشم
وز سگ چرا هراسم میر شکار با من

در بزم چون نیایم ساقیم می کشاند
چون شهرها نگیرم و آن شهریار با من

در خم خسروانی می بهر ما ست جوشان
این جا چه کار دارد رنج خمار با من

با چرخ اگر ستیزم ور بشکنم بریزم
عذرم چه حاجت آید و آن خوش عذار با من

من غرق ملک و نعمت سرمست لطف و رحمت
اندر کنار بختم و آن خوش کنار با من

ای ناطقه معربد از گفت سیر گشتم
خاموش کن وگر نی صحبت مدار با من

جمعه 23 اسفند 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

حضرت زهراء سلام الله علیها

فاطمة. [ طِ م َ ] (اِخ)
دختر محمد بن عبدالله (ص)، پیامبر گرامی اسلام. در بیستم جمادی الآخرة به سال پنجم بعثت در مکه به دنیا آمد. مادرش خدیجه (س) بود. او را به القاب سیّدة نساء العالمین، طاهرة، صدیقة، زاکیة، راضیة، مرضیّة، بتول، زهراء و مادرشان را به لقب بنت خویلا خوانده اند. او زوجۀ عليّ بن أبي طالب (ع) و مادر إمامین حسنین (ع) است.
شیخ طوسی (ره) و اکثر علماء ذکر کرده اند که ولادت آن حضرت روز بیستم جمادی الآخرة سال دوم بعثت و به روایتی سال پنجم بعثت اتفاق افتاده و مادرشان حضرت خدیجه (س) بوده است، و مطابق روایات و احادیث فاطمه (س) در شکم مادر سخن میگفته است. فضایل و مناقب آن مخدّره زیاده از آن است که در اینجا ذکر شود. وفات آن حضرت در سیُم جمادی الآخرة واقع شده.
وفاتشان را به سال ١١ هجری قمری نوشته اند و گویند شش ماه پس از وفات پدرشان از دنیا رفته اند. از ایشان ١٨ حدیث صحیح نقل شده است.

یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

جَلَّ جَنابُ الْحَقِّ عَنْ
أنْ يَكونَ شَريعَةً لِكُلِّ وارِدٍ،
أوْ
يَطَّلِعَ عَلَيْهِ
إلاّ واحِدٌ بَعْدَ واحِدٍ.
وَ لذَلِكَ
فَإنَّ مَا یَشْتَمِلُ عَلَيْهِ هَذا الْفَنُّ
ضُحْكَةٌ لِلْمُغَفَّلِ،
عِبْرَةٌ لِلْمُحَصِّلِ،
فَمَنْ سَمِعَهُ
فَاشْمَأَزَّ عَنْهُ
فَلْيَتَّهِمْ نَفْسَهُ،
لَعَلَّها
لا تُناسِبُهُ،
وَ
كُلٌّ مُيَسَّرٌ؛
لِما خُلِقَ لَهُ.

بزرگتر است‌ جناب‌ حقّ از اينكه‌ راه‌ و آبشخوار براي‌ هر شخص‌ واردي‌ قرار گيرد،
و يا آنكه‌ هر کسی بر وي‌ اطّلاع‌ حاصل‌ نمايد مگر يكنفر پس‌ از نفر دگر.
بدينجهت‌ ميـباشد كه‌ آنچه‌ را كه‌ اين‌ فنّ بر آن‌ اشتمال‌ دارد، اسباب‌ مسخره‌ و خندۀ شخص‌ِ سفيه‌ و نافهم‌، و عبرت‌ براي‌ شخص‌ پيـجو و فهيم‌ است.
بنابراين‌، كسيـكه‌ بر مطالب‌ آن‌ مطّلع‌ گردد، و اشمئزاز پيدا نمايد بايد خودش‌ را متّهم‌ كند،
به‌ علّت‌ عدم‌ تناسب‌ نفس‌ِ وي‌ با اين‌ فنّ؛
هر كس‌ آسان‌ و موافق‌ است‌ با چيزي‌ كه‌ براي‌ آن‌ آفريده‌ شده‌ است‌ (هر كسي‌ را بهر كاري‌ ساختند).

یک شنبه 18 اسفند 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

412 -
وَ قَالَ (ع) :
             كَفَاكَ
             أَدَباً لِنَفْسِكَ
             اجْتِنَابُ
             مَا تَكْرَهُهُ مِنْ غَيْرِك‏.


پنج شنبه 15 اسفند 1392برچسب:ای سنائی به قوّت ایمان, :: :: نويسنده : علی

ای «سـنــائــی» بـه قــوّتِ ایمان
مدحِ حیدر(ع) بگو پس از عثمان

 بــــا مــدیــحــش مـــدائــــحِ مُــطـلــق
  «زَهَقَ الباطِل» ست  و «جاءَ الحَقّ»

دو شنبه 12 اسفند 1392برچسب:جمادی الاولی,جمادی الآخرة, :: :: نويسنده : علی

جُمادی

جمادی
[ ج ُ دا ]
نام دو ماه است (از ماههای قمری) جمادی الاولی و جمادی الآخرة، ماه پنجم و ششم از ماههای قمری.
و رمز آن در کتابت ج ١ و ج ٢ میباشد.
ج، جُمادَیات.
-
جمادی خمسه : ماه جمادی الاولی است و جمادی ستة ماه جمادی الآخرة است.
خمسه وسته گفتن برای آن است که ماه پنجم و ماه ششم سال قمری است.

ز مـحــرّم چـو گـذشـتــی بُـوَدَت مــاه صـفـر
دو ربـیــع و دو جُــمـــادی ز پـی یـکـدیـگـر

رجب است از پی و شعبان، رمضان و شوّال
پس به ذي قعده و ذي حجّة بـکن نیک نـظـر

جمادی الاولی [ ج ُ دَل او لا ]
ماه پنجم از ماههای قمری.

جمادی خمسة [ ج ُ دا خ َس َ ]
نام جمادی الاولی است؛ چه ماه پنجم عربی است.



آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 70
بازدید دیروز : 1724
بازدید هفته : 70
بازدید ماه : 1794
بازدید کل : 167317
تعداد مطالب : 2000
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

Alternative content