یادگارِعُمر آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:, :: :: نويسنده : علی
رجال السّبعة. [ رِ لُس س َ ع َ ] مؤلف شدالازار گوید: سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:, :: :: نويسنده : علی
بونی. (اِخ) محی الدین یا شرف الدین احمد بن علی القرشی بونی. سه شنبه 31 فروردين 1395برچسب:, :: :: نويسنده : علی
رجال الغیب، یا نجبا؛ هفت تن اند که ایشان را رجال الغیب گویند. - رجال الغیب، (اصطلاح تصوف) کسانی هستند که قطب بر آنان ریاست دارد. صاحب فرهنگ نظام گوید: [ سبزپوشان، ] کنایه از زاهدان و اهل ماتم باشد. ابدال. نجبا. (اصطلاح صوفیه) اقطاب و بزرگان ، چهار نفر مرد هستند که منزلهای آنان بر چهار منزل یعنی ارکان عالم است که مشرق و مغرب و شمال و جنوب باشد و با هریک از آنان مقام آن جهت میباشد.
نبیه. [ ن َ ] (ع ص) نام آور. مشهور. مشتهَر. نابه. نَبَه. ناموار. بانام. نامی. نامور. مقابل خامل. || گرامی. ذوالنّباهة. شریف. نابه. نبه. شریف. بزرگوار. || آگاه. کیّس. بیدار. هشیار. فقیه. هر یکی از درد غیری غافلند بهر این فرمود آن شاه نبیه || آگاهی دهنده. ج، نُبَهاء. جامعة. [ م ِع َ ] (اِخ) نام یکی از دو کتابی است که به حضرت علی (ع) منسوبند. سه شنبه 24 فروردين 1395برچسب:, :: :: نويسنده : علی
پنج پوشیده. پنجۀ پوشیده. سه شنبه 24 فروردين 1395برچسب:, :: :: نويسنده : علی
جفر. [ ج َ ] (ع اِ) علمی است که در آن بحث میشود از «حرف» از آن حیث که بناء مستقل به دلالت است و آن را «علم حروف» نیز نامند و «علم تکسیر» هم میگویند و فائدۀ این علم آگاهی بر فهم خطاب محمّدی آنچنانی است که میسّر نشود مگر بشناختن علم زبان عرب چنانکه در پاره ای از رسائل بدان اشارت رفته است از این علم حوادث این جهان تا هنگام انقراض آن شناخته شود. سید سند در شرح مواقف در مقصد دوم گفته است که از اقسام علوم «علم جفر و جامعه» است و آن عبارت از دو کتابی است که حضرت امام المتقین امیرالمؤمنین علیه الصّلوة و السّلام بر طریقۀ علم حروف حوادثی را که تا انقراض این جهان رخ خواهد داد در آن دو کتاب یادداشت فرموده است و امامان برحقّ که از فرزندان آن حضرت بوده اند، بدین علم آشنا بوده و همواره احکام آینده را از آن دو کتاب استخراج میفرموده اند. حتی در نسخۀ عهدنامۀ قبول ولایت عهدی که امام هشتم علیّ بن موسی الرّضا (ع) به مأمون نوشته، بعد از آن که مأمون جانشینی و خلافت را بعد از خود بآن حضرت وعده داد، مرقوم داشته است که «ای مأمون از حقوق خلافت بر تو چیزهائی روشن گردیده که در نزد پدران تو روشن نبوده. من این تکلیف را که بعد از تو جانشین و خلیفۀ وقت شوم میپذیرم جز این امر انجام نپذیرد». و شیوخ مغاربه را از علم حروف بهره و نصیبی باشد و معلومات خود را در این علم به اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین منتسب دانند و من خود در شام منظومه ای دیدم که بوسیلۀ رموزی به احوال پادشاهان مصر اشارتی کرده بود و شنیدم که ماحصل مندرجات آن منظومه از کتاب جفر و جامعه استخراج شده است - انتهی ماقال السّیّد. (از کشّاف اصطلاحات الفنون).
تکسیر. [ ت َ ] (ع مص) نیک شکستن. ... || جمع کردن اسمی را که نه جمع سلامت بود. || به اصطلاح تعویذنویسان تقسیم کردن اعداد اسم بر خانهای تعویذ بنهجی که از هر طرف شمار برابر افتد. سه شنبه 24 فروردين 1395برچسب:, :: :: نويسنده : علی
فصل اوّل [در اوقات نمازهاى يوميّة] بدان كه وقت نماز ظهر و عصر، ما بين زوال و مغرب است کتاب الغایة القُصوی في ترجمة عُروة الوُثقی شاه پریان. [ هِ پ َ ] رئیس و بزرگ پریها. اَنواء. [ اَن ] جمع نَوء، منزل های ماه. || جمع نَواة. |
|||
|