یادگارِعُمر
درباره وبلاگ


حافظ سخن بگوی که بر صفحۀ جهان ------- این نقش ماند از قلمت یادگارِ عُمر ---------- خوش آمدید --- علی
نويسندگان
شنبه 30 شهريور 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

 

عثمان بن عفّان



ادامه مطلب ...
شنبه 30 شهريور 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

 

 

 حــــلمِ حقّ ، گـر چـه مُـواساها  كُند
 چونــکه  از حَدّ  بگذرد ، رُسوا کند

 مثنوی معنوی
 دفتر سوم
 اثر قرن هفتم ه.ق

 مُواسا یا مُواساة یا مُواسات یعنی
 آسایش و راحت و
 نیکـخواهی و خیراندیشی و
 نیکویی و احسان و
 غمـخواری و شفقت و مهربانی و
 همدمی و رفاقت و موافقت .
 یاری کردن و رعایت وصلح کردن و غمخواری نمودن .

جمعه 29 شهريور 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

 

 ذكر ابتلائه
 و سبب جلائه
 روّح الله روحه
 زاد لنا فتوحه

 حضرت سيادت
 [ امیر سیّد علي همدانی رحمة الله علیه
 متوفّی در قرن هشتم ه.ق ]

 فرمود كه :
 بسى ابتلاء
به ما رسيد
 در سَفَر و حَضَر
 كه
بعضى از آن ابتلاء به سبب فقهاء رسيد و علماء
 و بعضى به سبب مُلوك و اُمَراء
 و بعضى شايد كه بود به شُرورِ نفسِ ما
 و آن بلاها از حضرت حقّ تعالى باشد بر ما محضِ عطاء .

 اگر چه به صورت ، آن نمود بلا
 چنانكه فرمود حضرت مصطفى صلّى الله عليه و سلّم :

 « أشدّ البلاء على الأنبياء
 ثمّ على الأولياء
 ثمّ على الأمثل فالأمثل » .

 دلى را كـــز غـــمِ عشقـش ، سَرِ موئى  خـبـر باشد
 زِ تـشريفِ  بـلاى دوست ، بَر وى  صـــد اثـر باشد 
 كسى كز غمزۀ مستش  ،  چو زلفِ او پــــريشان شد
 زِ نام و ننگ و كفر و دين  به كلّى بی خــــبر باشد
 گـــدایی را کـــه  با سلطانِ بــی هـمـتا بُـوَد ســـودا
  دلـش پيوسته ريش و ، عيش تـلخ و ، ديـده تَر باشد
 «على» گوهر كسى يابد ، كه او ، از سَر قَدَم سازد
 كسى افــــتد گـهر مـعنى تـو را گـر قَدرِ سَـــر باشد  
 

 و فتنۀ علماء اگرچه
بسيار است
 امّا يكى از آن فتنه‌ها اين بود كه
 وقتى مرا زهر دادند
 و حقّ تعالى از هَلاكت نگاه داشت
 
و ليكن اثرِ آن در تن باقى است
 
تا در سالى يك‌ بار اندك وَرَمى پيدا میـشود
 
و زردآب میرود و باز خشك میـشود
 
و قصّه آن بود كه
 در بعضى ديار با علماء در مجلسى
نشسته بودم
 و چند
كلمه‌اى از قول حقّ گفته
 و علماء را
از آن سخت ناخوش آمده
 
و با همديگر گفته كه
 اگر اين نوع سخنان را بارِ
ديگر عوامّ از اين سيّد بشنوند
 از علماء عقيده بردارند ،
 پس تدبيرى بايد كرد تا
سيّد دفع شود به حيات يا ممات
 
و بعد از مشورت اتّفاق كردند كه
 سيّد را زهر بايد دادن كه ميراث است
.
 
لاجَرَم دعوتِ شگرف ساختند
 و مرا طلب داشتند
 و التماس نمودند كه البتّه خدمت
ِسيّد را
 بايد كه حاضر شود در مجلسِ جمعيّت
 
تا بركتِ صحبت سيّد به اهل مجلس برسد ،
 پس اجابت نمودم و برفتم
.

 و در راه با ولىّ ملاقات افتاد
 و آن ولىّ چند دانۀ
حبّ الملوك دردهان من نهاد و گفت بخور
 از براى
خدا و من نيز خوردم و گفتم: موافقت بايد كردن ،
 اجابت نكرد 
 
و چون به آن مجلس رسيدم
 اهل آن مجلس
به‌ غايت تعظيم نمودند
 و در قدح
شربت آوردند
 و به عزّتِ تمام عرضۀ تشرّب
داشتند
 و من نيز تشرّب نمودم از آن قدح
 و
بعده معلوم شد كه در آن شربت زهر بوده است ،
 لاجرم
زود از آن مجلس برخاستم
 
و اهلِ مجلس هرچه تمام‌ تر بود التماسِ توقّف نمودند
 
امّا اجابت نكردم بلكه مسارعت نمودم
 تا به حجرۀ خود
 
و قى و اسهالِ قوى پديد آمد
 و زهر از من دفع شد
 و بعد از اَذاى كثير
خوش شدم ،
 فَلاجَرَم
بعد از آن از صحبتِ عُلماى بى‌ ديانت احتراز كردم
 
اگرچه ايشان در غيبت و تهمت بسيار كوشيدند ،
 جزاهم الله بما يريد
 إذ هم أولاد يزيد
 
فعليه اللّعنة بالمزيد.

 امير ضياء الدّين كاشغرى عليه‌ الرّحمة فرمايد :

 اللّعن على يزيد فى الشّرع يجوز
 
و اللّاعن يحوى حسنات  و يجوز
 

 
و فتنۀ ملوك و امراء نيز اگرچه بسيار است
 امّا يكى از آن فتنه‌ ها اين بود كه
 در بعضى ديار رسيدم
 و سلطان آن ديار طالب صحبت آمد
 
و به اكرام و اعظام و اجلالِ تمام به نزديك خود طلب نمود
 و
من اجابت نكردم
 و آن سلطان را غضب آمد
 و اسبى
از مِس ساختن فرمود
 
و چون آن اسب تمام شد بر آتش نهادند ،
 تا مس آتش گشت
 
و آن سلطان تهديد شديد میـفرستاد و میـفرمود كه
 در شهر ندا كنند كه
 سيّد را بايد به صحبت سلطان آمدن
 و الّا
بر آن اسبِ آتشين او را سوار سازند
 
و همچنين تا چهل روز اسب را گرم  مى‌ساختند
 
و باز خنك مى‌شد
 و بعد از تهديد و نداى او
من در صحبت آن به سلطان نرفتم ،
 و بعد از چهل روز سلطان در صحبت آمد
 
و به ادب  تمام قيام نمود و عذر ما .

 زِ جـــــــــــامِ شـوق شده مست و شيشه بــشكسته

 ميـــانِ عـربده محبوبِ خوش‌ لِقــــــــا ديـــــــــده  
 زِ نـنـگِ خـــــود شده يك‌ سـو ،  در حــــريمِ ذات 
 جـــــــمالِ آن مـــــــهِ بـی چـون و بـی چـرا ديده
 «علايى» از چه شدى مست چون نخوردى مى ؟ 
 زِ ديـــده مست شــود  هــر كس و ، تــو نــــاديده

 ***********
 از کتاب خلاصة المناقب
 ( در مناقب امیر سیّد علي همدانی رحمة الله علیه )
 نویسنده مرحوم نورالدّین جعفر بَدَخشی [قرن 8 ه.ق]
 


جمعه 29 شهريور 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

 

 

 ای سُلیمان ، در میــــانِ زاغ و باز
 حِلمِ حقّ شو ، با همه  مُرغان بِساز
 مثنوی معنوی
 دفتر چارم
 اثر قرن هفتم ه.ق

جمعه 29 شهريور 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

 

 

 تات نـپُرسند ، همی باش گُنگ
 تات نخوانند ، همی باش لَـنگ
 مسعود بن سَعـد رحمه الله
 متوفّی در قرن ششم ه.ق

جمعه 29 شهريور 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی


 منسوب است به
 حضرت إمام أمیرالمؤمنین (ع) :

 لَيسَ البَليَّـــةُ  فـــي أيّامِنا عَجَباً
 بَلِ السَّلامَةُ فيـها أعجَبُ العَجَب‏ِ

 لَيسَ الجَـمـالُ بِأثـوابٍ  تُـزَيِّـنُها
 إنَّ الجَمالَ جَمالُ العِلمِ وَ الأدَب‏ِ
 
 لَيسَ اليَتيمُ الَّذي قَد ماتَ والِـدُهُ
 إنَّ اليَتيمَ يَتيمُ الـعَقـلِ وَ الحَسَبِ

جمعه 29 شهريور 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

 

 

 آنجا که دوستی ست ، تکلُّف چه حاجت ست ؟
 
کتاب امثال و حِکَم
 مرحوم دهخُدا
 جلد 1
 صفحۀ 47
 سطر 11
 
 
بَینَ الأَحبابِ تَـسقُـطُ الآدابُ .
 کتاب امثال و حِکَم
 مرحوم دهخُدا
 جلد 1
 صفحۀ 491
 سطر 26

پنج شنبه 28 شهريور 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

 

 

 مُعَذَّب تا نداری تن ، مُهَذَّب میـنَگردَد جان
 کـه تـا بَـرگش نَـپیرائی نَبالَد سَــروِ بُستانی

 
میرزا حبیب الله متخلّص به «قاآنی» رحمه الله
 متولّد در شیراز
 متوفّی در تهران
 وفات در قرن 13 ه.ق

پنج شنبه 28 شهريور 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

 

 

 امامی خلخالی رحمة الله علیه
 
از شاعران خلخال [شهری در شمال شرقی ایران] بوده
 و در جمع کردن وگفتن شعر ولع تمام داشته است .
 این رباعی از اوست :
 
 
با خَـلـقِ خُـدا سخن به شـیرینی کــن
 اظهارِ نیــاز و عجز و مِسکینی کــن
 تا بـر سَـرِ دیده ، جـا دَهَندَت مَـــردُم
 چون مَردُمِ دیده ، تَرکِ خودبینی کن

پنج شنبه 28 شهريور 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

 

ضرب المثل

 تا  به  آب  نَـزَنـی ، شناگـــر نمیــشوی .

 
زِ دانا بُوَد شاه ، با ترس و باک
 زِ تـرسنده مَـردُم ، بَـرآید هَـلاک
 
- حکیم فردوسی رحمه الله - 
 

 



آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 73
بازدید دیروز : 2360
بازدید هفته : 5610
بازدید ماه : 8656
بازدید کل : 165799
تعداد مطالب : 2000
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

Alternative content