یادگارِعُمر
درباره وبلاگ


حافظ سخن بگوی که بر صفحۀ جهان ------- این نقش ماند از قلمت یادگارِ عُمر ---------- خوش آمدید --- علی
نويسندگان
جمعه 1 شهريور 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی


 هیچ کس ابنِ هیچ کس

 روزی شیخِ ما - قدّس الله روحه العزیز - به تعزیتی میرفت.
 مُعرِّفان پیشِ شیخ آمدند و
 خواستند که آواز برآرند چنان که رسمِ ایشان باشد و
 القابِ او  برشمرند.
 چون شیخ را بدیدند ، فروماندند که چه گویند.
 از مریدانِ شیخ پرسیدند که :
 شیخ را چه لقب گوییم ؟
 شیخ ، آن فروماندنِ ایشان بدید.
 گفت :
 درروید و آواز دهید که هیچ کس ابنِ هیچ کس را راه دهید.
 همۀ بزرگان ، سَر  برآوردند. شیخ را دیدند که میآمد.
 همه را وقت ، خوش گشت و بگریستند.

جمعه 1 شهريور 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی


آدمی ، فَربه  شود  از راهِ گوش

                           

  آدمـی ، فَربه  شـود  از راهِ گـوش
  جانور، فربه  شود از حَلق و نوش

مثنوی معنوی
دفتر ششم

جمعه 1 شهريور 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی




گر نبُوَد خِنگِ مُطَلّی لگام

زَد بتوان ، بر قَدَمِ خویش گام

ور نبُوَد مَشرَبه  از زَرِّ ناب

با دو کفِ دست ، توان خورد آب


ور نبُوَد  بر سَرِ خوان ، آن و این

هم  بتوان ساخت ، به نانِ جوین


ور نبُوَد جامهٔ اطلس ، تو را

دَلقِ کُهَن ، ساتِرِ تن  بس تو را


شانهٔ عاج ، ار نبُوَد  بهرِ ریش

شانه توان کرد  به انگشتِ خویش

جمله که بینی ، همه دارد  عَوَض

در عوضش ، گشته مُیسّر غَرَض


آنچه ندارد عَوَض ، ای هوشیار

عُـمرِ عزیز ست ، غنیمت شمار

شیخ بهائی
رحمة الله علیه
وفات در قرن 11 ه.ق
مدفون در شهر مشهد مقدّس

 


پنج شنبه 31 مرداد 1392برچسب:صبر, :: :: نويسنده : علی

 

 صبر

 

  ثَمَرَةُ الصَّبرِ ،  نَجحُ الظَّفَرِ .

*******

  دَوَاءُ الدَّهرِ ، الصَّبرُ عَلَيهِ .

*******

 صَبراً عَلَی مَجَامِرِ الکِرَامِ .

*******

 صَبراً وَ إن کَانَ قَـتـراً .

*******

  صَبراً أَتَانُ فَالجِحَاشُ حُولُ .

*******

  أَصبَرُ مِن حِمَارٍ .

*******

  أَصبَرُ مِن ضَبٍّ .

*******

  أَصبَرُ مِن الوَدِّ عَلَی الذُّلِّ .

*******

  صَبرُ سَاعَةٍ أَطوَلُ لِلرَّاحَةِ .

*******

  الصَّبرُ مِفتَاحُ الفَرَجِ .

*******

  صَبرُکَ عَن مَحَارِمِ اللهِ ،
  أَیسَرُ مِن صَبرِکَ عَن عَذَابِ اللهِ .

*******

 آنـجا که بُوَد شکستگیـها
 صبر ست کلیدِ بستگیـها
 امیر خسرو دهلوی رحمه الله [ قرن هشتم ه.ق ]

*******

 مِن بَعد ، حکایت نکُنم ، تلخیِ هجــران
 
آن میوه که از صبر بَر آمد شِکری بود
 
شیخ شیراز رحمه الله [ قرن هفتم ه.ق ]

*******

 زِ دانـــا شـنـیـدم  یــــکی داستــان
 خِــرَد شُد بدینـــگونه  همـــداستان
 کــه آهسته دل کــی پشیمان شود ؟
 هم آشفته را ، هوش و دَرمان شود
 شتاب و بدی ، کارِ اهــریمن  ست
 پشیمانی و ، رنجِ جـــان و تن ست
 حکیم فردوسی رحمه الله [ قرن پنجم ه.ق ]

*******

 آهسته برو ، همیشه برو .

*******

 رَهرو  آن نیست که گه تند و گهی خسته رَوَد
 رَهـرو آن ســت که  آهسته  و  پـیـوسته  رَوَد

*******

 مَعَ التَّثَبُّتِ تَكونُ السَّلامَةُ ،
 وَ
 مَعَ العَجَلَةِ تَكونُ النَّدامَةُ .

*******

 قضــا  رفت و قــلم بنوشت فَــــرمان
 تو را جُز صبر کردن چیست درمان؟

 در مثنویِ «ویس و رامین»
 سرودۀ فخرالدّین اسعد گرگانی رحمه الله
 در قرن پنجم ه.ق

*******

 «مَکتَبی» صبر کُن به هر سوزی
 کـــــــز پِیِ هــر شـبی بُــوَد روزی
 آفــــریـنندۀ  خـــــزان  و  بــــهار
 نـوش با نـیش سـاخت گُـل با خـار
 راحـت  اندر مُــقابـلِ رنـــج ست
 اژدها در مـقابـل گـــــــــنـج ست
 هـــــــر غمی سَر به شادیی دارد
 هـــــــر جَـبَـل رَه به وادیی دارد

 سرودۀ «مکتبی شیرازی» رحمه الله
 وفات در قرن دهم ه.ق

پنج شنبه 31 مرداد 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی


  عُـمـر بر اُمیدِ فَردا میرود
  غافلانه سوی غوغا میرود
 
  روزگارِ خویش را امروز دان

  بنگرش تا در چه سودا میرود

  گه به کیسه، گه به کاسه، عُمر رفت

  هر نَفَس، از کیسۀ ما میرود
 
 
مرگ، یک یک میـبَرَد  وز هـیـبـتـش
  عاقلان را رنگ و سیما میرود
 
  مرگ، در ره ایستاده، منتظر
  خواجه بر عزمِ تماشا میرود

  مرگ از خاطر، به ما، نزدیکتر
  خاطرِ غافل کجاها میرود


  تن مَپَروَر، زانکه قُربانی ست،  تن
  دل بپرور، دل به بالا میرود

  چرب و شیرین کم دِه این مُردار را

  زانکه  تن پَروَرد  رُسوا میرود

  چرب و شیرین دِه زِ حِکمت ، روح را
  تا قوی گردد، که آن جا میرود

  حکمتت از شه صلاحُ الدّین رسد
  آنکه، چون خورشید، یکتا می رود

 

پنج شنبه 31 مرداد 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی



  ناکس چو به عَیّوق رسد پستش گیر
  آزاده اگـر فـرو فـتـد دسـتـش گـیـر
  مست
ار ادبی نمود ، هشیارش دان
 
هشیار که بی ادب بُوَد ، مستش گیر

سه شنبه 29 مرداد 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

 

 

 

ای دل چه اندیشیده ای در عُذرِ آن تقصیرها ؟
زان سوی او چندان وفا ، زین سوی تو چندین جفا

زان سوی او چندان کرم، زین سو خِلاف و بیش و کم
زان سوی او چندان نِعَم، زین سوی تو چندین خطا

زین سوی تو چندین حسد، چندین خیال و ظنِّ بد
زان سوی او چندان کشش، چندان چشش، چندان عطا

چندین چشش از بهر چه ؟ تا جانِ تلخت خوش شو
د
چندین کشش از بهر چه ؟ تا دررسی در اولیا


از بد پشیمان میشوی ، الله گویان میشوی
آن دَم تو را او میکشد تا وارَهاند  مَر  تو را

از جُرم ترسان میشوی وز چاره پُرسان میشوی
آن لحظه ترساننده را با خود نمیـبینی چرا
؟

گر چشمِ تو بربست او ، چون مُهره ای در دستِ او
گاهی بغلطاند چنین ، گاهی ببازد در هوا

گاهی نهد در طبعِ تو سودای سیم و زر و زن

گاهی نهد در جانِ تو نورِ خیالِ مُصطفی

این سو کشان سوی خوشان ، وان سو کشان با ناخوشان

یا بگذرد یا بشکند کشتی در این گرداب ها

چندان دعا کن در نهان ، چندان بِنال اندر
شَبان
کز گنبدِ هفت آسمان ، در گوشِ تو آید صدا

بانگِ شعیب و ناله اش ، وان اشکِ همچون ژاله اش
چون شد زِ حدّ ، از آسمان ،  آمد سحرگاهش ندا :


گر مُجرمی  بَخشیدَمَت ، وز جُرم ، آمُرزیدَمَت
فردوس خواهی ، دادَمَت ، خامُش ، رها کن این دعا


گفتا : نه این خواهم نه آن ، دیدارِ حقّ خواهم عیان
گر هفت بحر آتش شود ، من درروم بهرِ لِقا

گر راندۀ آن مَنظَرم ، بست ست از او چشمِ تَرَم

من در جحیم اولیترم ، جنّت نشاید  مَر  مرا

جنّت مرا بی روی او ، هم دوزخ ست و هم عدوّ

من سوختم زین رنگ و بو ، کو فرِّ انوارِ بقا ؟

گفتند : باری کم گری ، تا کم نگردد مُبصِری
که چشم نابینا شود ، چون بگذرد از حدّ بُکا

گفت : ار دو چشمم عاقبت ، خواهند دیدن آن صفت

هر جزوِ من چشمی شود ، کی غم خورم من از عَمی ؟


ور عاقبت این چشمِ من ، محروم خواهد ماندن

تا کور گردد آن بصر ، کو نیست لایق دوست را

اندر جهان
هر آدمی باشد فِدای یارِ خود
یارِ یکی اَنبانِ خون ، یارِ یکی شمسِ ضیا

چون هر کسی درخوردِ خود یاری گُزید از نیک و بَد
ما را دریغ آید که خود ، فانی کنیم از بهرِ  لا

روزی یکی همراه شد ، با بایزید اندر رَهی

پس بایزیدش گفت : چه پیشه گزیدی ای  دَغا ؟


گفتا که : من خربنده ام ، پس بایزیدش گفت : رو
یا ربّ ، خَرَش را مرگ دِه ، تا او شود بندۀ خُدا

 

سه شنبه 29 مرداد 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

المَنَاقِب

بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمد لله ربّ العالمین
حَمداً أزَلیّاً بِأبَدیَّتِهِ
وَ أبدیّاً بِأزلیّتِهِ
سَرمَداً بِإطلاقِهِ
مُتَجَ
لّیاً في مَرایا آفاقِهِ
حَمدَ الحامِدینَ
دَهرَ الدّاهِرینَ

صلوات الله و
ملائکته و
حملة عرشه و
جمیع خلقه من أرضه و سمائه
علی سیّدنا و نبیّنا
أصل الوجود
و عین الشّاهد و المشهود
أوّل الأوائل
و أدلّ الدّلائل
و مبدء الأنوار الأزليّ
و منتهی العروج الکماليّ
غایة الغایات
المتعیّن بالنّشآت
أب الأکوان بفاعلیّته
و أمّ الإمکان بقابلیّته
المثل الأعلی الإلهيّ
هیولی العوالم الغیر المتناهي
روح الأرواح
و نور الأشباح
فالق إصباح الغیب
دافع ظلمة الرّیب
محتد التّسعة و التّسعین
رحمةٍ للعالمین
سیّدنا في الوجود
صاحب لواء الحمد و المقام المحمود
المبرقع بالعماء
حبیب الله
محمّدٍ المصطفی
صلّی الله علیه و آله و سلّم

و علی سرّ الأسرار
و مشرق الأنوار
المهندس في الغیوب الـلّاهوتـیّة
السّـیّـاح في الفیافي الـجبروتـیّة
المصوّر للـهیولی الملکوتـیّة
الوالي للـولایة الـنّاسوتـیّة
أنموذج الواقع
و شخص الإطلاق
المنطبع في مرایا الأنفس و الآفاق
سرّ الأنبیاء و المرسلین
سـیّـد الأوصیاء و الصّـدّیقین
صورة الأمانة الإلهـیّـة
مادّة العلوم الغیر المتناهیة
الظّاهر بالبرهان
الباطن بالقدر و الشّأن
بسملة کتاب الموجود
فاتحة مصحف الوجود
حقیقة الـنّـقـطـة الـبائـیّة
الـمتحـقّـق بالمراتب الإنسانیّة
حیدر آجام الإبداع
الکرّار في معارک الإختراع
الـسّـرّ الـجليّ
و النّجم الـثّـاقب
عليّ بن أبی طالب
علیه الصّـلوة و السّلام

و علی الجوهرة القدسیّة
في تعیّن الإنسیّة
صورة النّفس الکلّیّة
جواد العالم العقلیّة
بضعة الحقیقة النّبویّة
مطلع الأنوار العلویّة
عین عیون الأسرار الفاطمیّة
النّاجیة المنجیة لمحبّیها عن النّار
ثمرة شجرة الیقین
سیّدة نساء العالمین
المعروفة بالقدر
المجهولة بالقبر
قرّة عین الرّسول
الزّهراء البتول
علیها الصّلوة و السّلام


و علی الثّاني من شروط لا إله إلّا الله
ریحانة محمّدٍ رسول الله
رابع الخمسة العبائیّة
عارف الأسرار العمائیّة
موضع سرّ الرّسول
حاوي کلّیّات الأصول
حافظ الدّین و
عیبة العلم و
معدن الفضائل و
باب السّلم و
کهف المعارف و
عین الشّهود
روح المراتب و
قلب الوجود
فهرس علوم اللّدنّيّ
لؤلؤ صدف « أنت منّي »
النّور اللّامع من « شجرة الأیمن »
جامع الکمالین
أبي محمّدٍ الحسن
علیه الصّلوة و السّلام

و علی المتوحّد بالهمّة العلیا
المتوسّد بالشّهود و الرّضا
مرکز عالم الوجود
سرّ الواجد و الموجود
شخص العرفان
عین العیان
نورالله
و
سرّه الأتمّ
المتحقّق بالکمال الأعظم
نقطة دائرة الأزل و الأبد
المتشخّص بألف الأحد
فاتحة کتاب الشّهادة
والي ولایة السّیادة
الأحدیّة الجمع الوجوديّ
الحقیقة الکلّیّة الشّهوديّ
کهف الإمامة
صاحب العلامة
کفیل الدّین
الوارث لخصوصیّات سیّد المرسلین
الخارج عن محیط الأین و الوجود
إنسان العین
لغز الإنشاء
مضمون الإبداع
مذوّق الأذواق
و
مشوّق الأشواق
مطلب المحبّین
و
مقصد العشّاق
المقدّس عن کلّ شین
أبی عبدالله الحسین
صلوات الله و سلامه علیه

و علی آدم أهل البیت
المنزّه عن کلّ کیت و ما کیت
روح جسد الإمامة
شمس الشّهامة
مضمون کتاب الإبداع
حلّ تعمیة الإختراع
سرّ الله في الوجود
إنسان عین الشّهود
خازن کنوز الغیب
مطلع نور الإیمان
کاشف مستور العرفان
الحجّة القاطعة
و الدّرّة اللّامعة
ثمرة شجرة طوبی القدسیّة
أزل الغیب
و أبد الشّهادة
السّرّ الکلّ في سرّ العبادة
وتد الأوتاد
و
زین العباد
إمام العالمین
و
مجمع البحرین
زین العابدین
عليّ بن الحسین
علیه السّلام


وعلی باقر العلوم
شخص العلم و المعلوم
ناطقة الوجود
ضرغام آجام المعارف
المنکشف لکلّ کاشفٍ
الحیوة السّاریة في المجاري
النّور المنبسط علی الدّراري
حافظ معارج الیقین
وارث علوم المرسلین
حقیقة الحقائق الظّهوریّة
دقیقة الدّقائق النّوریّة
الفلک الجاریة في اللّجج الغامرة
المحیط علمه بالزّبر الغابرة
النّبأ العظیم
و
الصّراط المستقیم
المستند لکلّ وليٍّ
محمّد بن عليٍّ
علیه السّلام

و علی أستاد العالم و
سند الوجود
مرتقي المعارج و
منتهی الصّعود
البحر الموّاج الأزليّ و
السّراج الوّهاج الأبديّ
ناقد خزائن المعارف و العلوم
محتد العقول و
نهایة الفهوم
عالم الآسماء
دلیل طرق السّماء
الکون الجامع الحقیقيّ
و العروة الوثقی الوثیقيّ
برزخ البرازخ
و جامع الأضداد
نور الله بالهدایة و الإرشاد
المستمع القرآن من قائله
الکاشف لأسراره و مسائله
مطلع شمس الأبد
جعفر بن محمّدٍ
علیه صلوات الله الملک الأحد

و علی شجرة الطّور
و الکتاب المسطور
و البیت المعمور
و السّرّ المستور
و آیة النّور
کلیم أیمن الإمامة
منشأ الشّرف و الکرامة
نور مصباح الأرواح
جلاء زجاجة الأشباح
ماء التّخمیر الأربعین
غایة معراج الیقین
إکسیر فلزّات العرفاء
معیار نقود الأصفیاء
مرکز الأئمّة العلویّة
محور الفلک المصطفویّة
الآمر للصّور و الأشکال
بقبول الإصطبار و الإنتقال
النّور الأنور
موسی بن جعفر
علیه صلوات الله العليّ الأکبر

و علی سرّ الإلهي
و الرّائي للحقائق کماهي
النّور اللّاهوتيّ
و الإنسان النّاسوتيّ
مصداق العلم المطلق
و الشّاهد الغیبي المحقّق
روح الأرواح
حیوة الأشباح
هندسة الموجود
التّیّار في نشأت الوجود
کهف النّفوس القدسیّة
غوث الأقطاب الإنسیّة
الحجّة القاطعة الرّبّانیّة
محقّق الحقائق الإمکانیّة
أزل الأبدیّات
و أبد الأزلیّات
الکنز الغیبي
و الکتاب اللّاریبي
قرآن المجملات الأحدیّة
فرقان المفصّلات الواحدیّة
أمّ الوری
بدر الدّجی
عليّ بن موسی الرّضا
علیه و علی آبائه الصّلوة و السّلام

و علی باب الله
المفتوح
و
کتابه المشروح
ماهیّة الماهیّات
مطلق المقیّدات
سرّ السّرّیّات
الموجود في ظلّ الله الممدود
المنطبع في مرآت العرفان
المنقطع من نیله حبل الوجدان
غوّاص بحر القدم
مهبط فضل و الکرم
حامل سرّ الرّسول
مهندس الأرواح و العقول
أدیب معلمة الأسماء و الشّؤون
قهرمان الکاف و النّون
غایة الظّهور و الإیجاد
محمّد بن عليٍّ الجواد
علیه الصّلوة و السّلام

و علی الدّاعي إلی الحقّ
أمین الله علی الخلق
لسان الصّدق
باب السّلم
أصل المعارف
و عین منبت العلم
منجي أرباب المعادات
منقذ أصحاب الضّلالات و البدعات
عین الاإبداع
أنموذج أصل الإختراع
مهجة الکونین
و محجة الـثّـقلین
مفتاح خزائن الوجوب
حافظ مکامن الغیوب
طیّار الجوّ الأزل و الأبد
عليّ بن محمّد صلوات الله علیه

و علی البحر الزّاخر
زین المفاخر
الشّاهد لأرباب الشّهود
الحجّة علی ذوي الجحود
معرّف حدود حقائق الرّبّانیّة
منوّع أجناس العالم السّبحانیّة
عنقاء قاف القدم
العالي عن مرقاة الهمم
وعاء الأمانة
محیط لأمامة
مطلع أنوار المصطفويّ
«الحسن بن عليّ العسکريّ»
علیه صلوات الله الملک الأکبر

و علی سرّ الأسرار العلیّة
و خفيّ الأرواح القدسیّة
معراج العقول
موصل الأصول
قطب رحی الوجود
مرکز دائرة الشّهود
کمال النّشأة
و منشأ الکمال
جمال الجمیع
و مجمع الجمال
الوجود المعلوم
و العلم الموجود
المائل نحوه
الثّابت في الولود
المحاذي للمرآت المصطفویّة
المتحقّق بالأسرار المرتضویّة
المترشّح بالأنوار الإلهیّة
المربّی بالأستار الرّبوبیّة
فیّاض الحقائق بوجوده
قسّام الدّقائق بشهوده
الإسم الأعظم الإلهيّ
الحاوي للنّشآت الغیر المتناهي
غوّاص الیمّ الرّحمانیّة
مسلک الآلاء الرّحیمیّة
طور تجلّي اللّاهوتیّة
نار شجرة النّاسوتیّة
ناموس الله الأکبر
غایة البشر
أبي الوقت
مولی الزّمان
الّذي هو للحقّ أمان
ناظم مناظم السّرّ و العلن
أبي القاسم
محمّد بن الحسن
علیه الصّلوة و السّلام

پایان

دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی

 

 

وَ صَوْمُ أَيَّامِ الْبِيض

 

 أیّامُ البیض :
               به سیزدهم و
               چهاردهم و
               پانزدهم
               ماه قمری گفته میشود.

دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:, :: :: نويسنده : علی



وَ أَعْطى‏ قَليلاً وَ أَكْدى‏ (34)
در سورۀ مبارکۀ نجم

 « أکدی » یک فعل است
 زمان آن زمان ماضی است
 
یک ثلاثيّ مزید است
 سه حرف اصلیش «  ک  د  ی » است

 إکداء
یک مصدر است و یعنی :
 بازداشتن گیاه از روییدگی  
 از رویش بازداشتنِ سرما گیاه و کِشت را یا
 کُند ساختنِ رویش و نموِّ آنرا
 
متکوِّن نکردنِ کان (معدن) گوهر را
 
شخص را از چیزی بازگردانیدن
 
به زمینِ درشت و سخت رسیدنِ حافر (
کنندۀ چاه و جز آن)
 به زمینِ سخت رسیدن در کندنِ چاه و عاجز ماندن از کندنِ آن

 ن
یافتنِ خواسته و یا مثل آن
 زُفتی (بخل،امساک،لئامت،ناکسی،خشونت) کردن
 در هنگام سؤال
بُخل ورزیدن 
 
کم خیر شدن

 اندک خیر شدن
 بخیل شدن 
 
دهش را کم گردانیدن
 بُریدنِ عطاء




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 405
بازدید دیروز : 1700
بازدید هفته : 405
بازدید ماه : 3451
بازدید کل : 160594
تعداد مطالب : 2000
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

Alternative content