یادگارِعُمر آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان شنبه 27 آبان 1396برچسب:, :: :: نويسنده : علی
عَدَمُ الأَدَبِ سَبَبُ كُلِّ شَرٍّ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحدید یک شنبه 21 آبان 1396برچسب:, :: :: نويسنده : علی
مَوضوع مرفوع. || بالاترین و سریعترین حرکت. || (ص) نعت مفعولی از رفع. || بلند داشته شده و برداشته شده و رفع کرده شده. || رفع شده. - مرفوع القلم; || در علم حدیث؛ حدیثی که سلسلۀ آن به پیامبر (ص) برسد. || در اصطلاح نحو؛ رفع دار. || (در اصطلاح عروض) سبب خفیف اسقاط شده است از رکنی که در آغاز آن دو سبب خفیف باشد چنانکه «فاعلن» بدل از «تفعلن» از رکن مستفعلن مرفوع است و یا «مفعولُ» بدل از «عولاتُ» از رکن «مفعولاتُ» مرفوع است. شنبه 20 آبان 1396برچسب:, :: :: نويسنده : علی
حدیث مرفوع. شنبه 20 آبان 1396برچسب:, :: :: نويسنده : علی
سُئلت عائشةُ عن خُـــلــقِ رسول الله ص فقالت: كـــان خُـــلــقُــه الــقـــــرآن. شرح نهج البلاغة لابن أبي الحدید شنبه 20 آبان 1396برچسب:, :: :: نويسنده : علی
اللَّهُمَّ بَلَى لَا تَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً وَ إِمَّا خَائِفاً مَغْمُوراً لِئَلَّا تَبْطُلَ حُجَجُ اللهِ وَ بَيِّنَاتُهُ وَ كَمْ ذَا وَ أَيْنَ أُولَئِكَ أُولَئِكَ وَ اللهِ الْأَقَلُّونَ عَدَداً وَ الْأَعْظَمُونَ عِنْدَ اللهِ قَدْراً يَحْفَظُ اللهُ بِهِمْ حُجَجَهُ وَ بَيِّنَاتِهِ حَتَّى يُودِعُوهَا نُظَرَاءَهُمْ وَ يَزْرَعُوهَا فِي قُلُوبِ أَشْبَاهِهِمْ هَجَمَ بِهِمُ الْعِلْمُ عَلَى حَقِيقَةِ الْبَصِيرَةِ وَ بَاشَرُوا رُوحَ الْيَقِينِ وَ اسْتَلَانُوا مَا اسْتَوْعَرَهُ الْمُتْرَفُونَ وَ أَنِسُوا بِمَا اسْتَوْحَشَ مِنْهُ الْجَاهِلُونَ وَ صَحِبُوا الدُّنْيَا بِأَبْدَانٍ أَرْوَاحُهَا مُعَلَّقَةٌ بِالْمَحَلِّ الْأَعْلَى أُولَئِكَ خُلَفَاءُ اللهِ فِي أَرْضِهِ وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِهِ آهِ آهِ شَوْقاً إِلَى رُؤْيَتِهِم نهج البلاغة شنبه 20 آبان 1396برچسب:, :: :: نويسنده : علی
أَبُو طالِب شنبه 20 آبان 1396برچسب:, :: :: نويسنده : علی
أبُو سُفْيَان شنبه 19 آبان 1396برچسب:, :: :: نويسنده : علی
مُـــســـنَـــد. روزگار. || اِسناد شده. || (اصطلاح حدیث) در اصطلاح محدّثین، حدیثی که آن را به گویندۀ وی برداشته باشند. || (اصطلاح درایه) در اصطلاح درایه، مقابل مرسل است و عبارت از حدیثی است که تمامی رواة آن تا معصوم ذکر شده باشد. حدیثی است که تمامی رواة آن تا معصوم در هر طبقه مذکور و نام برده شده باشد و یکی از ایشان متروک الاسم نباشد، چه در اوّل سند باشد چه در آخر چه در وسط. حدیثی است که تمام روات آن بدون انقطاع تا صحابی ذکر شده و صحابی از رسول الله (ص) اخذ کرده باشد. - حدیث مسند; حدیث مسند خلاف مرسل است و آن حدیثی است که اسناد او به رسول الله (ص) متصل است و آن سه قسم است: متواتر، مشهور و آحاد. چون نسیم از سر زبان دارد || نام برخی کتب در حدیث، مانند مسند احمد بن حنبل. || آنچه سبب تکیه دادن میشود. || کسی که به آن پناه برده شود. مبدع است و تابع استاد نی قوتی و راحتی و مسندی || پسرخوانده. || حرام زاده. || (اصطلاح نحو) در اصطلاح نحویان، خبر را گویند. فعل نیز مسند میشود، چنانکه در «ضرب زید» ضرب مسند است و زید مسند الیه. || (اصطلاح منطق) در اصطلاح منطق، منسوب محمول، مقابل مسندٌ الیه. || حروف مسند یا آلفابیطوس: ا ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ک ل م ن و ه ی. || خطی است مر حِمیَر را. || بالش بزرگ. || سدره. جمعه 19 آبان 1396برچسب:, :: :: نويسنده : علی
مَا أَكْثَرَ الضَّجِيجَ، وَ أَقَلَّ الْحَجِيجَ ...ٍ قَالَ: حَجَجْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اللهِ [الصّادق] (ع) فَلَمَّا صِرْنَا فِي بَعْضِ الطَّرِيقِ صَعِدَ عَلَى جَبَلٍ فَأَشْرَفَ فَنَظَرَ إِلَى النَّاسِ فَقَالَ: " مَا أَكْثَرَ الضَّجِيجَ، وَ أَقَلَّ الْحَجِيجَ " فَقَالَ لَهُ دَاوُدُ الرَّقِّيُّ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ هَلْ يَسْتَجِيبُ اللهُ دُعَاءَ هَذَا الْجَمْعِ الَّذِي أَرَى؟ قَالَ: وَيْحَكَ يَا أَبَا سُلَيْمَانَ إِنَّ اللهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ الْجَاحِدُ لِوَلَايَةِ عَلِيٍّ (ع) كَعَابِدِ الْوَثَنِ الْخَبَرَ مستدرك الوسائل محدّث نوری قرن چاردهم ه.ق. ج : 1 ص : 158 |
|||
![]() |