یادگارِعُمر
درباره وبلاگ


حافظ سخن بگوی که بر صفحۀ جهان ------- این نقش ماند از قلمت یادگارِ عُمر ---------- خوش آمدید --- علی
نويسندگان
جمعه 19 آبان 1396برچسب:, :: :: نويسنده : علی

الأئمّة الأربعة

أبو حنيفة (80 - 150 ه.ق.)
النعمان بن ثابت،
التيمي بالولاء،
الكوفي،
أبو حنيفة ...


الإمام مالِك (93 - 179 ه.ق.)
مالك بن أنس بن مالك
الأصبحي
الحميري،
أبو عبد الله‏ ...


الإِمَام الشَّافِعي (150 - 204 ه.ق.)
محمد بن إدريس
بن العباس
بن عثمان
ابن شافع
الهاشمي
القرشي
المطّلبي،
أبو عبد الله‏ ...


الإِمَام ابن حَنْبَل (164 - 241 ه.ق.)
أحمد بن محمد بن حنبل،
أبو عبد الله،
الشيبانيّ الوائلي ...‏

جمعه 19 آبان 1396برچسب:, :: :: نويسنده : علی

آلِ عبّاس.
(اِخ)

نام بطنی از بنی هاشم از نژاد عبّاس بن عبدالمطّلب بن هاشم بن عبدمناف، عمّ پیغمبر خاتم (ص).
این نام گاهی بر خلفای عبّاسی که پس از بنی امیّه خلافت یافتند اطلاق میشود. خلفای عبّاسی از سال ١٣٢ تا ٦٥٦ ه.ق. خلافت داشته اند. اوّلِ ایشان ابوالعبّاس عبدالله بن محمّد بن علیّ بن عبدالله بن عبّاس معروف به سَفّاح و آخر آنان معروف به مستعصم بالله، و عدّۀ این خلفاء ٣٧ تن و انقراض ایشان بر دست هُلاکو نبیرۀ چنگیز بوده است.
و محلّ خلافت آنان ابتدا انبار و بعد کوفه و سپس بغداد بود.
بنی عبّاس.
عبّاسیان.

خلفای عبّاسی :
ابوالعبّاس سفّاح
١٣٦-١٣٢
منصور
١٥٨-١٣٦
مهدی
١٦٩-١٥٨
هادی
١٧٠-١٦٩
هارون الرّشید
١٩٣-١٧٠
امین
١٩٨-١٩٣
مأمون
٢١٨-١٩٨
معتصم
٢٢٧-٢١٨
واثق
٢٣٢-٢٢٧
متوکّل
٢٤٧-٢٣٢
منتصر
٢٤٨-٢٤٧
مستعین
٢٥١-٢٤٨
معتزّ
٢٥٥-٢٥١
مهتدی
٢٥٦-٢٥٥
معتمد
٢٧٩-٢٥٦
معتضد
٢٨٩-٢٧٩
مکتفی
٢٩٥-٢٨٩
مقتدر
٣٢٠-٢٩٥
قاهر
٣٢٢-٣٢٠
راضی
٣٢٩-٣٢٢
متّقی
٣٣٣-٣٢٩
مستکفی
٣٣٤-٣٣٣
مطیع
٣٦٣-٣٣٤
طایع
٣٨١-٣٦٣
قادر
٤٢٢-٣٨١
قائم
٤٦٧-٤٢٢
مقتدی
٤٨٧-٤٦٧
مستظهر
٥١٢-٤٨٧
مسترشد
٥٢٩-٥١٢
راشد
٥٣٠-٥٢٩
مقتفی
٥٥٥-٥٣٠
مستنجد
٥٦٦-٥٥٥
مستضیء
٥٧٥-٥٦٦
ناصر
٦٢٢-٥٧٥
ظاهر
٦٢٣-٦٢٢
مستنصر
٦٤٠-٦٢٣
مستعصم
٦٥٦-٦٤٠

دو شنبه 15 آبان 1396برچسب:, :: :: نويسنده : علی

... وَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَأً فَتَحْريرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ ...

كلمۀ " تحرير " مصدر باب تفعيل و به معناى آزاد كردن برده است.
و كلمۀ " رقبة " به معناى گردن است، و ليكن استعمال آن مجازاً در نفس انسان مملوك شايع شده، آزاد كردن برده را (عتق رقبة) گفته‏ اند ...

دو شنبه 15 آبان 1396برچسب:, :: :: نويسنده : علی

وَ عَنْ عَمْرِو بْنِ ثَابِتٍ

عَنْ إِسْمَاعِيلَ

عَنِ الْحَسَنِ

قَالَ:

قَالَ رَسُولُ اللهِ ص:

إِذَا رَأَيْتُمْ مُعَاوِيَةَ يَخْطُبُ عَلَى مِنْبَرِي

فَاقْتُلُوهُ‏

قَالَ فَحَدَّثَنِي بَعْضُهُمْ قَالَ:

قَالَ أَبُو سَعِيدٍ الْخُدْرِيُّ:

فَلَمْ نَفْعَلْ وَ لَمْ نُفْلِحْ.

وقعة صفين ص : 216

نصر بن مزاحم

وفات 212 ه.ق.

دو شنبه 15 آبان 1396برچسب:, :: :: نويسنده : علی

أَبو سَعِيد الخُدْري
(10 ق ه - 74 ه 613 - 693 م)
سعد بن مالك بن سنان الخدريّ الأنصاري الخزرجي، أبو سعيد:
صحابي،
كان من ملازمي النبي صلّى الله عليه و سلم
و روى عنه أحاديث كثيرة.
غزا اثنتي عشرة غزوة،
و له 1170 حديثا.
توفي في المدينة.

یک شنبه 14 آبان 1396برچسب:, :: :: نويسنده : علی

بعد اللّتَیا والّتی

اَللَّتَیا.
اَللُتَیّا.
[ اَل ل َ / ل ُ ت َی یا ]
(ع، اِ موصول)

مصغّر اَلَّتی.
رجوع به اقرب الموارد و اَلَّتی شود.

|| (اِ) بمعنی بلا و داهیۀ بزرگ. (مجمع الامثال میدانی).
گویند:
وقع فلان فی اللّتَیا و التی;
یعنی:
فلانی گرفتار بلای بزرگ و کوچک شد.
دو کلمۀ اللتیا و التی دو اسمند از اسماء داهیه و بلا، و به گفتۀ برخی، اللّتَیا بلای بزرگ و الّتی بلای کوچک است و تصغیر در این مورد برای تعظیم میباشد. (از اقرب الموارد).
- امثال:

بعد اللّتَیا والّتی
;
گویند مردی از «جَدیس» زنی کوتاه قد گرفت و از او رنج برد و او را به تصغیر (یعنی اللّتَیا) یادمیکرد، پس از آن با زنی دراز قد ازدواج کرد و از او رنجی چندبرابر کشید و او را طلاق داد و گفت:
بعد اللتیا و التی لا اتزوج ابداً;
یعنی پس از زن کوتاه قد و بلندقد هرگز زن نخواهم گرفت،
و این عبارت در مورد داهیه مثل گردید.
(از مجمع الامثال میدانی).
و رجوع به فرائد الادب المنجد شود.

یک شنبه 14 آبان 1396برچسب:, :: :: نويسنده : علی

استعاره در نهج البلاغة

أَيُّهَا النَّاسُ

شُقُّوا أَمْوَاجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجَاة ...

خطبۀ پنجم.

یک شنبه 14 آبان 1396برچسب:, :: :: نويسنده : علی

استعاره در نهج البلاغة

... زَرَعُوا الْفُجُورَ

وَ سَقَوْهُ الْغُرُورَ

وَ حَصَدُوا الثُّبُور ...

خطبۀ دوم.

یک شنبه 14 آبان 1396برچسب:, :: :: نويسنده : علی

أَيْنَ مَنْ جَدَّ وَ اجْتَهَدَ

وَ جَمَعَ وَ احْتَشَدَ

وَ بَنَى فَشَيَّدَ

وَ فَرَشَ فَمَهَّدَ

وَ زَخْرَفَ فَنَجَّدَ؟

یک شنبه 14 آبان 1396برچسب:, :: :: نويسنده : علی

... هَلْ مِنْ مَنَاصٍ أَوْ خَلَاصٍ

أَوْ مَعَاذٍ أَوْ مَلَاذٍ

أَوْ فِرَارٍ أَوْ مَحَارٍ ...



آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 268
بازدید دیروز : 371
بازدید هفته : 3832
بازدید ماه : 7073
بازدید کل : 183308
تعداد مطالب : 2000
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

Alternative content