... در احكام جماعت ...
احوط آن است كه مأموم در دو ركعت اول از نماز اخفاتى، ترك قرائت كند در صورتى كه در آن دو ركعت با امام باشد
اگر چه اقوى، جواز قرائت با كراهت است.
و بر فرض آن كه ترك قرائت كند، مستحب است كه مشغول تسبيح و تحميد الهى و صلوات بر محمد و آل او باشد
و در دو ركعت اول نماز جهريّه، اگر صداى امام را در قرائت، همهمهى او را بشنود بايد ترك قرائت كند بلكه احوط و اولى آن است كه در حال قرائتِ او ساكت باشد و قرائت را گوش كند اگر چه اقوى جواز مشغول بودن به ذكر و نحو آن است در آن حال.
و هر گاه صداى امام و لو همهمهى او را نشنود جايز است براى او قرائت حمد و سوره، بلكه استحباب آن قوى است و احوط آن است قرائت كند به قصد قربت مطلقه بدون قصد جزئيّت؛ هر چند اقوى جواز آن است به قصد جزئيّت نيز.
و در دو ركعت اخيرهى نماز اخفاتى و جهرى مثل منفرد است كه واجب است به وجوب تخييرى در آن بين قرائت حمدِ تنها يا تسبيحات اربعه چه امام در آنها قرائت كند يا تسبيحات بگويد و چه مأموم قرائت او را بشنود يا نه.