گفتگوی امام صادق علیه السّلام با ابوحنیفة
ابن شُبرُمَة (قاضى عبد الله بن شبرمة، قاضى كوفه در 120 ه.ق و كسى است كه از قاضى شريح روايتهاى زيادى نقل كرده است.) گويد :
من و ابو حنيفه بر جعفر بن محمد بن علی (ع) وارد شديم و بر او سلام كرديم. من كه از قبل با او دوست بودم، به او گفتم :
خداوند تو را به كمال برساند، اين مرد (ابو حنيفه) از اهالى عراق، فقيه و عالم است.
جعفر بن محمد به من گفت : شايد او همان كسى است كه به رأى خودش در دين قياس میكند.
بعد خطاب به من گفت :
او نعمان بن ثابت است ؟
ابن شبرمه گويد :
تا امروز نام او را نمیدانستم.
ابو حنيفه به او گفت :
خداوند تو را سلامت بدارد، درست است.
جعفر به او گفت :
پرهيزگار باش و دين را به رأى خودت قياس نكن؛ اولين كسى كه قياس كرد، شيطان بود. هنگامى كه خداوند بلندمرتبه به شيطان امر كرد كه به آدم سجده كند، او گفت :
أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ [من از او بهترم چرا كه مرا از آتش و او را از گل آفريدى].
پس جعفر بن محمد به او گفت :
آيا دوست دارى سرت را با بدنت مقايسه كنى ؟
ابو حنيفه گفت :
خير.
جعفر به او گفت :
به من بگو چرا در چشمها نمك، در گوشها مايع تلخ، در بينى آب است و لبها شيرين و دلپذير ؟
او گفت :
نمیدانم.
جعفر بن محمد به او گفت :
خداوند تبارك و تعالى چشمها را از چربى آفريد و بر فرزندان آدم منّت نهاد و در آن نمك قرار داد. اگر در چشمها نمك نبود چربى فاسد میشد و ديد چشمها از بين میرفت. مايع تلخى در گوش قرار داد تا اگر حشره اى وارد گوش شد در آن مايع تلخ از بين برود. در بينى آب قرار داد تا به راحتى نفس بكشد و بوى خوش و مطبوع را از بوى نامطبوع تشخيص دهد. شيرينى و گوارايى در لبها را بدين سبب قرار داد تا فرزند آدم لذت خوردنیها و آشاميدنیها را درك كند.
پس جعفر به ابو حنيفه گفت :
كلمه اى را برايم بگو كه اولش كفر و پايانش ايمان باشد ؟
او گفت :
نمیدانم.
جعفر بن محمد گفت :
سخن مردى است كه بگويد لا إِلهَ إِلَّا اللهُ اگر گفت لا اله و آن را ادامه نداد، كافر است؛ زيرا اولش كفر و پايانش ايمان است.
بعد گفت :
كدام گناه نزد خداوند سنگينتر است : قتل نفس يا زنا ؟
ابو حنيفه گفت :
البته قتل نفس.
جعفر بن محمد به او پاسخ داد :
خداوند بلندمرتبه در مورد قتل نفس شهادت دو شاهد را میپذيرد و شهادت در مورد زنا را جز با چهار شاهد نمیپذيرد. پس چگونه تو آن را قياس میكنى؟
بعد ادامه داد :
روزه نزد خداوند افضل است يا نماز ؟
او گفت :
البته نماز،
جعفر پاسخ داد :
پس چگونه است كه زن هنگامى كه حايض است بايد روزه را قضا كند اما نماز را نه ؟ اى بندۀ خدا، پرهيزگار باش و قياس نكن؛ فردا (قيامت) ما و تو و كسانى كه از ما پيروى كردند، در مقابل خداوند عزّ و جلّ خواهيم ايستاد. ما میگوييم رسول الله صلّى الله عليه و آله و خداى عزّ و جلّ گفت، و تو و اصحابت خواهيد گفت ما شنيديم و فتوا داديم؛ خداوند هر حكمى را كه خواهد در مورد ما و شما انجام میدهد.