یادگارِعُمر آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان دو شنبه 2 تير 1393برچسب:مبتدا و خبر, :: :: نويسنده : علی
مُبتدا مبتدا یعنی آغاز چیزی، هر چیز که بدان ابتدا کنند و هرچیز آغاز شده. ******* خبر خبر یعنی آگاهی مبتدأ زید و عاذر خبر در «شرح جامی» خبر چنین تعریف شده است : ولیمة ضیافت عروسی. ضیافت شادی و کدخدایی. دو شنبه 2 تير 1393برچسب:, :: :: نويسنده : علی
بسم الله ست وِردِ زبانم به هر عدد دو شنبه 2 تير 1393برچسب:محمود غزنوی, :: :: نويسنده : علی
محمود غزنوی (سلطان ...) ابوالقاسم بن سبکتکین ملقب به سیف الدوله، و نیز یمین الدوله و امین الملة و غازی. در سال ٣٦٠ ه.ق. متولد شد و وفاتش روز پنج شنبه ٢٣ ربیع الآخر سال ٤٢١ ه.ق. در شهر غزنین بود و به مرض سل (دق) درگذشت. پس از فوت، او را «امیر ماضی» خواندند. دو شنبه 2 تير 1393برچسب:, :: :: نويسنده : علی
کاتب بغدادي، ابن الحجاج حسین بن احمد بن حجاج یا احمد بن محمد بن جعفر بن حجاج شیعی امامی کاتب بغدادی نیلی مکنی به ابوعبدالله معروف به ابن الحجاج، ادیبی است فاضل و شاعری ماهر و با «سید مرتضی» و «سید رضی» معاصر و در عهد دیالمه از اکابر و از شعرای صمیمی اهل بیت رسالت (ص) و اشعارش طبیعی و خالی از تصنع و کُلفَت بوده یا ذاهباً فی داره جائیا و قصیدۀ فائیۀ او که هشت اندر هشت و به شصت و چهار بیت مشتمل و در مدح «حضرت امیرالمؤمنین (ع)» سروده مشهور و از لطائف قصائد بوده و بعضی از ابیات آن را محض تبرّک و تیمّن زینت بخش اوراق میـنماید : یا صاحب القبة البیضا علی النجف تا آنکه عنان قلم را به طرف «ابن سکره محمد بن عبدالله» که منافرت مابین ایشان مثل منافرت «جریر» و «فرزدق»، معروف است معطوف داشته و گوید : قل لابن سکرة ذی البخل و الخرف تا آنکه در آخر قصیده گوید : بحب حیدرة الکرار مفتخری و یک مجلد از دیوان ابن الحجاج که حاوی قصائد دالیه و رائیۀ او است در موزۀ بریتانیا موجود است دو شنبه 2 تير 1393برچسب:الرَّضِيّ الصَّاغاني, :: :: نويسنده : علی
الرَّضِيّ الصَّاغاني الرَّضِيّ الصَّاغاني دو شنبه 2 تير 1393برچسب:کاتب اصفهانی, :: :: نويسنده : علی
کاتب اصفهانی محمد بن صفی الدین ابی الفرج محمد بن نفیس الدین ابی الرجاء حامد بن محمد بن عبدالله بن علی بن محمود اصفهانی اقنع و لاتطمع فان الغنی ابوالفضائل، حسن بن محمد بن حسن بن حیدر بن علی صغانی (چغانی) لغوی. ان الصغانی الذی و نیز از کتب اوست : یک شنبه 1 تير 1393برچسب:, :: :: نويسنده : علی
حال و فی اصطلاح النحاة یطلق علی لفظ یدل علی الحال بمعنی الزمان الذی انت فیه وضعاً، تمییز یعنی جدا کردن |
|||
|