یادگارِعُمر آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان شنبه 4 آذر 1396برچسب:حَجَّةُ الإسلام, :: :: نويسنده : علی
حَجَّةُ الإسلام حَجَّةُ الإسلام. || (اِخ) آخرین حجّ پیغمبر. حجّة الوداع. حجّة البلاغ. حجّة التّمام. (امتاع الاسماع ج ١ ص ٥١٠). حجّة الکمال. لِعان. || (مص) || یکدیگر را لعنت کردن و نفرین نمودن. || (اصطلاح فقه) مستحب است نماز صبح را چنان در اول وقت به جا آورند كه تاريكى بر قرار باشد و روشنايى منتشر نشده باشد. سه شنبه 24 فروردين 1395برچسب:, :: :: نويسنده : علی
فصل اوّل [در اوقات نمازهاى يوميّة] بدان كه وقت نماز ظهر و عصر، ما بين زوال و مغرب است کتاب الغایة القُصوی في ترجمة عُروة الوُثقی موالات (اصطلاح فقهی) از مقارنات نماز است وآن عملی را بدون فاصله بعد از عملی دیگر به جای آوردن باشد. چنانکه بعد از رکوع بلافاصله به سجده باید رفت. در اعمال وضو نیز رعایت موالات مانند نماز واجب است. ... نوع اول در وجوب اوست و در او دو آيتست: الاية الاولى قوله تعالى فى سورة آل عمران إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمِينَ فِيهِ آياتٌ بَيِّناتٌ مَقامُ إِبْراهِيمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً وَ لِلهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ اولين خانۀ عبادتى كه براى مردم بنا نهاده شد، آن خانه اى است كه در مكه واقع است، در آن خانه آياتى روشن و مقام ابراهيم هست ... الاية الثانية قوله تعالى فى سورة الحج وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالًا وَ عَلى كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ وَ يَذْكُرُوا اسْمَ اللهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُوماتٍ عَلى ما رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعامِ فَكُلُوا مِنْها وَ أَطْعِمُوا الْبائِسَ الْفَقِيرَ ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَ لْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَ لْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ. و به او گفتيم تا شاهد منافع خويشتن باشند آن گاه كثافاتى كه در حال احرام بر ايشان است بسترند پنج شنبه 2 مهر 1394برچسب:, :: :: نويسنده : علی
در ركوع چند امر مكروه است: اول دوم سوم چهارم پنجم دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:مستحبات ركوع, :: :: نويسنده : علی
مسأله 26 مستحبات ركوع چند چيز است: اول دوم سوم چهارم پنجم ششم هفتم هشتم نهم دهم يازدهم دوازدهم سيزدهم اللّٰهُمَّ لَكَ رَكَعْتُ وَ لَكَ أَسْلَمْتُ وَ بِكَ آمَنْتُ وَ عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ وَ أَنْتَ رَبِّي خَشَعَ لَكَ سَمْعِي وَ بَصَرِي وَ شَعْرِي وَ بَشَرِي وَ لَحْمِى وَ دَمِي وَ مُخِّي وَ عَصَبِى وَ عِظٰامِى وَ مٰا أَقَلَّتْ قَدَمٰاي غَيْرِ مُسْتَنْكِفٍ وَ لٰا مُسْتَكْبِرٍ وَ لٰا مُسْتَحْسِرٍ. چهاردهم «سمع الله لمن حمده» بلكه مستحب است اضافه به آن نمايد الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعٰالَمِينَ أَهْلُ الْجَبَرُوتِ وَ الْكِبْرِيٰاءِ وَ الْعَظَمَةِ الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعٰالَمِينَ. چه امام باشد يا مأموم يا منفرد. پانزدهم شانزدهم جمعه 23 مرداد 1394برچسب:سُبْحٰانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ للهِ وَ لٰا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ وَ اللهُ أَكْبَرُ, :: :: نويسنده : علی
مطلب دوم در احكام ركعت سوم مغرب و سوم و چهارم از ظهر و عصر و عشاء سُبْحٰانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ للهِ وَ لٰا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ وَ اللهُ أَكْبَرُ است و اقوى كفايت يك مرتبه گفتن آن است و لكن احوط سه مرتبه است. و بهتر آن است كه بعد از آن استغفار نيز بگويد و لو بگويد: اللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِي و كسى كه عاجز است از گفتن تسبيحات و لكن حمد را مىتواند، متعيّن است بر او خواندن حمد و اگر از آن نيز عاجز است هر مقدارى از تسبيحات مىتواند بگويد. و اگر هيچ چيز از آن نتواند كفايت مىكند ذكر خدا هر چه باشد. فصل ششم در سجود است «مطلب اول» اول سجود نماز و از اين قسم است قضاء سجدهى فراموش شده. اما سجود نماز پس در هر ركعتى از فريضه و نافله دو سجده واجب است و دو سجده، با هم از اركان نماز است كه ترك هر دو با هم مبطل نماز است و هم چنين به زيادتى دو سجده، فريضه باطل مىشود؛ چه نقصان و زيادتى از روى عمد باشد يا سهو يا جهل چنانچه باطل مىشود به نقصان يا زيادى يك سجده عمداً به خلاف نقصان و زيادى يك سجده سهواً كه موجب بطلان نيست بنا بر اقوى. و واجبات سجده چند امر است: اول دوم سوم چهارم پنجم ششم هفتم هشتم نهم دهم |
|||
|